Nové Mozgostroje

Že už aj Ondrej Havlíček sa dokopal k tomu spraviť si blog bolo pre mňa jasným signálom, že s Mozgostrojmi musím pohnúť. Priznám sa, že som strávil pekných pár dní nad prípravou nového blogu. Na výsledok som však značne hrdý. Ak chcete vidieť skutočne geekovský spôsob blogovania, tak si choďte pozrieť nové Mozgostroje.

Hosting beží cez Github Pages. Github je webová platforma pre kontrolu a zdielanie verzii softwaru a vhodná aj na spravovanie vedeckých projektov. Stránku možno jednoducho pridať ako css/html projekt archivovaný na Githube a Github Pages ju automaticky zobrazia. Čiže nové blogové príspevky publikujem tým že ich pushujem na môj archív na githube. Úžasné.

Samotnú stránku som spravil v Jekylle. Jekyll je oproti WordPressu, Bloggeru a iným štandardným riešeniam oveľa flexibilnejší avšak vyžaduje viacej úsilia a skúsenosti s programovaním web stránok. Mojim hlavným dôvodom prečo som chcel flexibilitu, bola snaha písať články cez Ipythonovské Notebooky. To sú dokumenty kombinujúce Markdown text s Latexom a kódom v Pythone. Každý kto si stiahne Notebook môže spustiť kód, pozmeniť ho a hrať sa s ním. Takisto výsledky programov sú začlenené priamo do dokumentu a tu je v dokonca jedno či je výsledok text, tabuľka, graf, obrázok alebo dokonca animácia. Notebooky zobrazia všetky bežné formáty.

Okrem Notebookov flexibilitu Jekyllu moc nevyužijem. Rozmýšľal som, že by som spravil krajšiu stránku. To by som však musel pre konzistentnosť upraviť aj vzhľad Notebookov a napríklad aj vzhľad grafov. Vzhľad grafov je však silne podmienený ich schopnosťou sprostredkovať komplexný obsah. Rozhodol som sa že uprednostním funkčnosť a prispôsobil som vzhľad blogu vzhľadu Notebookov. Vzhľad je teda značne minimalistický. Myslím však, že v internetovej dobe keď z každej strany na vás vyskočí reklamný popup alebo facebookový like button môže byť takýto vzhľad osviežujúci.

Na komentovanie som pridal Disqus. Tento posledný krok bol až trápne jednoduchý.

Veľa výskumníkov si sťažuje, že písanie vedeckých textov je časovo náročné. Obrovské množstvo času pritom zožerie formátovanie textu, úprava literárnych odkazov a príprava obrázkov, grafov a tabuliek. Notebooky všetky tieto problémy riešia jedným chvatom. Zatiaľčo uvedenie Notebookov do vedeckej publikačnej praxi potrvá ešte desiatky rokov, už dnes môžeme využiť rýchlosť a flexibilitu notebookov pre vedeckú komunikáciu. V tomto zmysle snáď budú nové Mozgostroje oknom do budúcnosti vedeckej komunikácie.

Pridaj komentár

