Update a výber linkov Január 2014

Práca na anglickom blogu sa mi zasekla. Nie, že by som nemal dosť materiálu. Práve naopak, viaceré rozpracované príspevku je škoda pre blog a oplatilo by sa ich dorobiť do publikácie. To by však vyžadovalo ďalšiu námahu/čas ktorú nemám. Vo väčšine prípadov ide o teoretické práce – modelovanie a simulácie, ktoré by potrebovali empiricky otestovať na čo nemám momentálne ani zdroje. Zatiaľ budem preto písať do zásuvky a časom sa snáď ukáže kde najlepšie umiestniť výsledky.

Medzičasom vymýšľam čo s Mozgostrojmi. Jednu úlohu ktorú by zatiaľ mohli zvládnuť je zdieľanie odkazov plus nejaký môj krátky komentár. Myslím, že mesačný súhrn úplne postačí. Zas toľko sa toho predsa len neudeje. Tu je môj výber za Január:

1. V Cognitive Science vyšlo špeciálne číslo venované kauzalite, konkrétne kontrafaktuálnemu mysleniu. Judea Pearl napísal krátky úvod do témy a Ilya Shpitser popísal aplikácie v štatistike. Ostatné články za moc nestoja.

2. Butler Scientifics ponúka software, ktorý vám automaticky nájde všetky signifikanté kombinácie a porovnania premenných. Ako píšu autori na svojej stránke “The most relevant conclusions in your scientific paper are concealed under the experimental data but you simply cannot see them.” Veru, načo potrebujeme vôbec dáta a empíriu keď tieto iba zahmlievajú relevantné objavy. Filozofi vyriešili tento problém s dátami už dávno. Veda musí nasledovať. Dočasne vám pomôže Butler Scientifics. Nechápem ako to že SPSS takéto niečo už dávno neimplementovalo.

3. Ak ste posledný rok nestrávili ukrytý v labáku, možno ste si už všimli, že koncom roka 2014 sa chystá revolúcia experimentálnej metódy v psychológii. Dotazníky a merania reakčných časov nahradí virtuálna realita. Okuliare výjdu koncom roka 2014. Oblek bude dostupný v druhej polovici roka tu. Ak nemáte labák veľkosti telocvične, môžete si priobjednať šmykľavý šerbel na behanie. Na programovanie experimentov použite Game Engine napr. Unity, kde si môžete kúpiť/stiahnuť hotové 3D modely priamo v ich asset store.

Takže sa predpripravte, lebo prvá psychologická štúdia s VR dostane publikáciu v Nature a Science. A je úplne jedno o čom bude a že v nej popísané štatistické analýzy sú totálny hnoj. Lebo impact je zárukou kvality.

4. Výskum na Slovensku neexistuje a intelektuálne je Slovensko 20 rokov za zahraničím. Autor tohoto blogu ocenil tieto kvality svojej rodnej krajiny skorou emigráciou. Pripadá mi absolútne pozoruhodné že existujú ľudia, ktorí nielenže neemigrovali ale dokážu napriek svojmu slovenskému handicapu vypracovať špičkový projekt. Sem patrí projekt Outerra od bratislavských programátorov. Ich softvér dokáže automaticky vygenerovať 3D model prírodného prostredia do ľubovôľneho detailu. Ako input môžu poslúžiť napríklad satelitné fotky zeme. Model Tolkienovej Stredozeme je však už tiež vo vývoji.

5. Tu je úžasný model, ktorý dokáže naučiť ľubovôľnú anatómiu chodiť (vedecká publikácia tu). Takto by mal vyzerať konečný výstup psychologického výskumu. Namiesto toho psychológia produkuje len signifikantne testy jednovetných hypotéz. Tieto sú úplne irelevantné pre modelovanie a predpovedanie ľudského správania.